Szecesszió, Art Nouveau, Modern Style, Arts and Crafts, Jugendstil, Tiffany style, stile floreale
Mindent beborító virágok és átszövő indák, kovácsoltvas lépcsőkorlátok, hajtincsek, Mucha nőalakjai, Klimt bizánci mozaikokat idéző festményei, Tiffany-lámpa, Lechner Ödön, Gaudí, Kós Károly. A szecesszió nem csak egy stílusirányzat, hanem egy teljesen új világkép, amely a múlt század fordulóján szembeszegül a már megújulni nem tudó historizmussal és eklektikával. Hadat üzen a derékszögnek, a természet felé fordul, éljenek az organikus formák! Az építészet és az alkalmazott művészetek együttműködése jellemzi, az iparművészet fellendülése. Minden részletre különleges hangsúlyt fektetnek, az ablakkeretektől a lámpákon át a bútorokig, megteremtve a kor sajátos miliőjét. A korszak sokszínűségét és gazdagságát példázzák az egész Kárpát-medencében fellelhető, a szecesszió jegyében készült, de egymástól mégis eltérő, regionális stílusjegyeket magukon viselő épületek.
Az új anyagok és szerkezetek megjelenése, a vidéki polgárság életének megváltozása, a mezővárosok városiasodása, kor gazdasági fellendülése és a nemzeti stílus keresése kedvezett az új típusú alkotások megjelenésének. Az új technikák és a népművészetből táplálkozó formanyelv ötvözetéből született egy új stílus.
Mivel a szecessziót a „Nagy Háborúval” lezártnak tekintik, így a kort jellemző viszonyokból kiindulva, tegyünk egy majd 3000 km-es körutat az egykori Osztrák-Magyar Monarchia területén, a szecessziót követve, a teljességre és a „legekre” való törekvés legcsekélyebb igénye nélkül.
Nemcsak az ismert és nagyméretű épületek lehetnek érdekesek, minden városnak megvan a maga „virágzó háza”, amire büszke lehet. Az útvonal ezúttal Csíkszereda - Marosvásárhely – Nagyvárad – Kecskemét – Budapest – Sopron – Bécs – Brünn – Lőcse – Eperjes – Kassa – Szatmárnémeti – Csíkszereda.
Csíkszereda, 1902
Vigadó, Csíkszereda, 1904
Városháza, Marosvásárhely, 1908
Bolyai Farkas Líceum, Marosvásárhely, 1909
Kultúrpalota, Marosváráshely, 1913
Marosvásárhely még:
Fekete Sas Palota, Nagyvárad, 1909
Stern-palota, Nagyvárad, 1905
Városháza, Kecskemét, 1894
Cifra-palota, Kecskemét, 1902
Bérház, Kecskemét
Postatakarékpénztár (Magyar Államkincstár), Budapest, 1901
Bedő-ház (Magyar Szecesszió Háza), Budapest, 1903
Zeneakadémia, Budapest, 1907
Wekerle-telep, Budapest, 1908-1926
Napóleon-udvar, Budapest, 1906
Mai Manó-ház, Budapest, 1894
Kazinczy utcai zsinagóga, Budapest, 1913
Petőfi Színház, Sopron, 1909
Szecessziós Ház, Bécs, 1898
Karlsplatz-i állomás pavilonja, Bécs, 1898
Majolika Ház, Bécs, 1899
Karl Borromäus-Kirche, Bécs, 1911
És még egy kis Bécs
Brünn
Állami felsőbb leányiskola, Lőcse, 1913
Bosak Bank, Eperjes, 1923
Savoy Kávéház (Slavia Hotel), Kassa, 1902
Kassa
Kassa, 1912
Pannónia Szálló, Szatmárnémeti, 1902
Csíkszereda, Márton Áron Gimnázium, 1911
Mivel a szecesszió esszenciája az apróságokban rejlik, legyen a zárszó a szovátai Bernády-villa kapujának részlete.